דף הבית » News » מה ההבדל בין אוטוקרטיה לדיקטטורה?

מה ההבדל בין אוטוקרטיה לדיקטטורה?

2023-06-08 21:52:00+02:00
השאירו פרטים ונחזור מיד:

מהי אוטוקרטיה?

אוטוקרטיה היא צורת ממשל שבה אדם יחיד מחזיק בכוח מוחלט. אדם זה מכונה בדרך כלל אוטוקרטי, ויש לו שליטה מלאה על הממשלה והחלטותיה. אוטוקרטיות מתאפיינות לרוב בהיעדר איזונים ובלמים, כלומר האוטוקרטיה יכולה לקבל החלטות מבלי להתייעץ עם אף אחד אחר. אוטוקרטיות מאופיינות לעתים קרובות גם בחוסר שקיפות ואחריות, שכן האוטוקרטיה אינה אחראית לאף אחד אחר. אוטוקרטיות יכולות ללבוש צורות רבות, ממונרכיות ועד דיקטטורות צבאיות. במקרים מסוימים, האוטוקרט עשוי להיבחר, כגון במערכת נשיאותית. עם זאת, ברוב המקרים, האוטוקרט אינו נבחר ומחזיק בכוח לכל החיים.

מהי דיקטטורה?

דיקטטורה היא צורת ממשל שבה אדם יחיד מחזיק בכוח מוחלט. אדם זה מכונה בדרך כלל דיקטטור, ויש לו שליטה מלאה על הממשלה והחלטותיה. דיקטטורות מתאפיינות לרוב בחוסר בלמים ואיזונים, כלומר הדיקטטור יכול לקבל החלטות מבלי להתייעץ עם מישהו אחר. דיקטטורות מתאפיינות לעתים קרובות גם בחוסר שקיפות ואחריות, שכן הדיקטטור אינו אחראי לאף אחד אחר. בניגוד לאוטוקרטיות, דיקטטורות מתבססות בדרך כלל בתהליך של מהפכה או הפיכה. זה אומר שהדיקטטור לא נבחר, אלא לוקח את השלטון בכוח. דיקטטורות הן לרוב מדכאות וסמכותיות, שכן לרודן יש שליטה מלאה על הממשלה והחלטותיה.

השוואה מהירה

אוֹטוֹקרַטִיָה רוֹדָנוּת
אדם בודד מחזיק בכוח מוחלט אדם בודד מחזיק בכוח מוחלט
אין בלמים ואיזונים אין בלמים ואיזונים
חוסר שקיפות ואחריות חוסר שקיפות ואחריות
עשוי להיבחר לא נבחר, לוקח את השלטון בכוח
לא בהכרח מעיק לעתים קרובות מדכא וסמכותי

ההבדל העיקרי בין אוטוקרטיה לדיקטטורה הוא האופן שבו הם מתבססים. ניתן להקים אוטוקרטיות במגוון אמצעים, כולל בחירות, בעוד שדיקטטורות מתבססות בדרך כלל בתהליך של מהפכה או הפיכה. בנוסף, דיקטטורות הן לעתים קרובות מדכאות וסמכותיות, בעוד שאוטוקרטיות אולי לא.

דוגמאות לאוטוקרטיות

ישנן דוגמאות רבות של אוטוקרטיות לאורך ההיסטוריה. אחת הדוגמאות המפורסמות ביותר היא האימפריה הרומית, אשר נשלטה על ידי אדם בודד, הקיסר. דוגמאות נוספות כוללות את האימפריה העות'מאנית, שושלת מינג בסין וממלכת ערב הסעודית.

דוגמאות לדיקטטורות

יש גם דוגמאות רבות לדיקטטורות לאורך ההיסטוריה. אחת הדוגמאות המפורסמות ביותר היא גרמניה הנאצית, שבה שלט אדולף היטלר. דוגמאות אחרות כוללות את ברית המועצות בפיקודו של ג'וזף סטלין, צפון קוריאה בפיקודו של קים ג'ונג און, וקובה בפיקודו של פידל קסטרו.

שאלות ותשובות

ש: מה ההבדל בין אוטוקרטיה לדיקטטורה? ת: ההבדל העיקרי בין אוטוקרטיה לדיקטטורה הוא האופן שבו הם מתבססים. ניתן להקים אוטוקרטיות במגוון אמצעים, כולל בחירות, בעוד שדיקטטורות מתבססות בדרך כלל בתהליך של מהפכה או הפיכה. בנוסף, דיקטטורות הן לעתים קרובות מדכאות וסמכותיות, בעוד שאוטוקרטיות אולי לא. ש: האם אוטוקרטיות ודיקטטורות תמיד מדכאות? ת: לא, אוטוקרטיות הן לא תמיד מעיקות. אוטוקרטיות יכולות ללבוש צורות רבות, ממונרכיות ועד דיקטטורות צבאיות, וייתכן שחלק מהצורות הללו אינן מעיקות. עם זאת, דיקטטורות הן לרוב מדכאות וסמכותיות, שכן לרודן יש שליטה מלאה על הממשלה והחלטותיה. ש: האם אוטוקרטיות ודיקטטורות תמיד לא דמוקרטיות? ת: כן, אוטוקרטיות ודיקטטורות הן תמיד לא דמוקרטיות. אוטוקרטיות ודיקטטורות מתאפיינות בהיעדר בלמים ואיזונים, כלומר האוטוקרט או הדיקטטור יכולים לקבל החלטות מבלי להתייעץ עם אף אחד אחר. משמעות הדבר היא שאוטוקרטיות ודיקטטורות אינן דמוקרטיות, שכן הן אינן כרוכות בשיתוף העם בתהליך קבלת ההחלטות.

סיכום

לסיכום, אוטוקרטיות ודיקטטורות הן שתי צורות ממשל שבהן יחיד מחזיק בכוח מוחלט. ההבדל העיקרי ביניהן הוא האופן שבו הן מתבססות, שכן אוטוקרטיות יכולות להתבסס במגוון אמצעים, כולל בחירות, בעוד שדיקטטורות בדרך כלל מתבססות בתהליך של מהפכה או הפיכה. בנוסף, דיקטטורות הן לעתים קרובות מדכאות וסמכותיות, בעוד שאוטוקרטיות אולי לא. למידע נוסף על אוטוקרטיות ודיקטטורות, צפה בסרטון זה .

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן